Aktualności Aktualności

XVIII Plener Rzeźby w Drewnie, Tajemnicza Puszcza Białowieska.

Już po raz 18. artyści rzeźbiarze stworzą z drewna prawdziwe dzieła sztuki. Tym razem w okresie od 10 do 29 sierpnia 2020 to teren Nadleśnictwa Hajnówka stanie się pracownią rzeźbiarską na powietrzu.

Plener Rzeźby narodził się w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku. Pierwsze plenery w powojennej Polsce organizowane były w Elblągu w 1965 r., ale już w roku następnym Hajnowskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego wzięło akcje plenerowe pod swoje skrzydła. Historia plenerów ciągnęła się przez wiele lat. Niestety zawirowania polityczne spowodowały zastój. Po latach grupa zapaleńców z Hajnówki i Białegostoku reaktywowała hajnowskie spotkania rzeźbiarskie.

Drewnianym kłodom artyści rzeźbiarze nadawać będą właściwą formę podążając szlakiem puszczańskiej fauny i flory. Źródłem inspiracji ma być natura i otaczający świat. Twórcy ze swoją wrażliwością i umiejętnościami percepcyjnymi wypuszczą spod dłut, siekier i młotków dzieła sztuki, które już wkrótce staną się atrakcją turystyczną puszczańskich nadleśnictw i Białowieskiego Parku Narodowego.

Żaden inny surowiec nie ma tylu zastosowań co DREWNO.

Od kuchni, poprzez sypialnię, miejsce pracy, na morzu, w powietrzu, na drodze no i oczywiście w rękach artystów i rzemieślników.

Z drewna budowano domy, osady i umocnienia. Na drewnianych palach posadowiona jest cudowna Wenecja czy historyczne śródmieście Amsterdamu. Drewno służyło do budowy pierwszych łodzi, statków i okrętów, którymi wypuszczano się coraz dalej na morza i oceany. Drewnianym jednostkom pływającym człowiek zawdzięcza swoje odkrycia geograficzne. Pierwszą maszynę latającą Leonardo da Vinci skonstruował też z drewna, a drewniane koło wozu konnego nie tylko zdobyło Dziki Zachód, ale zawojowało cały świat. Z drewna strugano narty, budowano konne sanie i królewski karety.

Z uniwersalnego drewna powstawały i nadal rodzą się dzieła sztuki. Na drewnianym podłożu wieki temu pisano bizantyjskie ikony. Historia malarstwa kultury łacińskiej to długi okres tworzenia na deskach. Niedościgłe pod względem barwy dźwięku instrumenty smyczkowe są drewnianym dziełem lutników. To z tym materiałem związane jest także drzeworytnictwo. Największy w Europie gotycki ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim w Krakowie wykonany jest z drewna dębowego, a rzeźby z drewna lipowego.

Co stworzą i jakie pomysły narodzą się w głowach i rękach naszych artystów? Przez najbliższe dni będziemy obserwować jak z prostych kawałków drewna powstają niezwykłe dzieła.