Wydarzenia i konkursy edukacyjne
Eksperymenty w edukacji leśnej
Pod takim hasłem szkolili się w dniach 28-29.06.br. edukatorzy leśni z obszaru RDLP w Białymstoku.
„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż - a zapamiętam, pozwól mi działać, a zrozumiem!"
– ta znana maksyma Konfucjusza staje się coraz częściej inspiracją do działań edukacyjnej podejmowanych przez leśnych edukatorów. Ale jak planować i korzystać z eksperymentów przyrodniczych by służyły przekazywaniu wiedzy o lesie i pracy leśników? Odpowiedzi na te pytanie szukaliśmy odwiedzając: Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Łazienkach Królewskich, Centrum Nauki Kopernik w Warszawie oraz Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie.
W Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa, wcielając się na chwilę w rolę 6-latków lub gimnazjalistów, uczestniczyliśmy w zajęciach tematycznych pn. „ Tropy zwierząt" oraz „Gdzie żyje ten ptak". Dzięki takiej formie uczestnictwa mogliśmy poznać sposoby popularyzowania wiedzy z zakresu tematyki przyrodniczej, łowieckiej i hipologicznej. Wizyta w Muzeum była również okazją do podejrzenia pomysłów na tworzenie dioram prezentujących trofea myśliwskie i eksponaty zwierzęce.
Próby samodzielnego eksperymentowania, poznawania i odkrywania świata ćwiczyliśmy w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Tutaj stawaliśmy się sami eksponatami, poznając w trakcie różnych ćwiczeń jak pracuje nasz mózg i zmysły. Szukając źródeł cywilizacji można było wybudować most wg. projektu Leonarda da Vinci czy wczuć się w rolę archeologa używającego robotów podczas wykopalisk.Przykładem rozwiązań technicznych do pokazania treści dendrologicznych był m in. eksponat „Sekwoja. Historia zapisana w słojach". W Planetarium CNK można było również "polecieć" do gwiazd. Uczestnicy szkolenia doświadczyli kontaktu ( i wiedzy) ze zjawiskiem czarnych dziur i budowy Wszechświata.
Drugi dzień szkolenia spędziliśmy na zajęciach w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie. Pracownicy Ogrodu podzielili się z nami swoimi pomysłami na prezentowanie tematów przyrodniczych.Poznaliśmy metodykę zajęć związaną z przygotowaniem preparatów i prowadzeniem obserwacji mikroskopowych. Mieliśmy okazję poznać tajniki przechowywania nasion w Banku Genów oraz zasady prowadzenia wycieczek o ciekawych gatunkach roślin zgromadzonych w Ogrodzie Botanicznym.
„Mam nowy pomysł …" – to najczęstszy komentarz, jaki słyszałam w trakcie tego szkolenia. Trzymam kciuki by te nowe pomysły zajęć edukacyjnych jak najszybciej znalazły się w realizacji. Powodzenia edukatorzy leśni!